loading...
اجاره ماشین
زهرا بازدید : 28 جمعه 28 شهریور 1399 نظرات (0)

از شایع ترین معضلاتی که در جامعه شهری با آن مواجه هستیم آلودگی منازل و محل سکونت انسان به انواع سوسک ها ریز و درشت می باشد جهت آشنایی بیشتر با این حشرات سعی کرده ایم تا ابتدا مشخصات ظاهری و فیزیکی سوسک ، منبع تغذیه و محل رشد و تولید مثل آن ها را ذکر نموده و سپس نشانه های آلودگی محیط به سوسک  ، خطرات ناشی از وجود سوسک ها در منازل و محل سکونت را خدمت شما آموزش داده و در انتها با اشاره به اقدامات پیشگیرانه از ورود سوسک ها به منازل و نیز اقدامات لازم در جهت مبارزه و ریشه کنی سوسک ها به همراه معرفی بهترین فصول سمپاشی و بهترین زمان های سمپاشی  را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم.

خدمات سمپاشی سوسک منازل:

 جهت سمپاشی در تهران و یا شهرهای اطراف آن ، در مواجه با گونه های متفاوت سوسک ها شامل : سوسک درشت، سوسک کابینت، سوسک فاضلاب ، سوسک ریز و ... شرکت سمپاشی تضمینی آریا در ارائه خدمات زیست محیطی و درمان تخصصی  از جمله سمپاشی ساختمان، سمپاشی شرکت، سمپاشی سازمان ها، سمپاشی کارخانه ها، سمپاشی بیمارستان ها، سمپاشی رستوران ها ، سمپاشی  هتل ها و ... در خدمت شما می باشد که پس از بررسی میزان آلودگی قیمت سمپاشی سوسک  را به شما ارائه می دهد.

 

 

بهترین فصل برای سمپاشی سوسک چه زمان است:

سمپاشی سوسک ساختمان بایستی هر ساله طی برنامه زمان بندی شده مناسب توسط مدیر ساختمان انجام گیرد و بهتر است تمامی ساکنین ساختمان جهت نتیجه بخش بودن سمپاشی به صورت همزمان و هماهنگ اقدام کنند.

بهترین زمان و فصل سمپاشی سوسک در ساختمان ها و منازل در ماه فروردین و اردیبهشت است چرا که در این زمان با گرم شدن هوا، سوسک ها (سوسری ها) شروع به زاد و ولد و تخم ریزی (کپسول گذاری) می کنند و بهتر است قبل از ازدیاد آن ها سمپاشی مرحله اول را انجام شود. سمپاشی مرحله دوم در صورت نیاز بهتر است در ماه تیر و مرداد تجدید شود تا پرسه مبارزه کامل انجام گیرد.

سوسک ها از کجا می آیند؟

سوسک های ریز آلمانی یا به اصطلاح سوسک کابیت آشپزخانه معمولا از طریق منافذ زیر درب ورودی ساختمان و پنچره ها و مسیر هواکش های آشپزخانه و هواکش دستشویی ها از منزل همسایگانی که خودشان آلوده به سوسک ریز آلمانی هستند انتقال می یابد. شما با خرید وسایلی مانند مبلمان، شانه تخم مرغ، لباس نیز احتمال انتقال سوسک در صورت آلوده بودن این اشیا به منزل خود هستید.

سوسک های درشت فاضلابی یا همان سوسک حمام معمولا از طریق سقف های کاذب و مسیر راه آب های ساختمان مانند دستشوی ، حمام و سینک آشپزخانه ، درب و پنجره ها وارد منزل ما می شوند.با سمپاشی دوره ای ساختمان در مسیر فاضلاب ساختمان تا حد بسیاری مشکل سوسک درشت فاضلابی ساختمان برطرف خواهد شد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا شرکت سمپاشی تضمینی آریا تمامی تمهیدات لازم جهت حفظ بهداشت فردی اکیپ اعزامی به محل جهت سمپاشی اعم از ماسک - دستکش - لباس مخصوص - چکمه و ... به صورت کامل رعایت می شود و از طرفی تجهیزات سمپاشی مانند دستگاه سمپاش قبل و بعد سمپاشی با مواد ضدعفونی ضد ویروس کرونا ، در جهت حفظ سلامت مشتریان ضدعفونی می شود.

سوسک ها از چه چیزی بدشان می آید؟

سوسک های معمولا همه چیز خوار هستند و در رژیم غذایی آنهای گستردگی و تنوع بسیاری دیده می شوند که اکثرا در آشپزخانه به دنبال ته مانده های غذا و روغن به جا مانده در آشپزی و پخت و پز تغذیه می کنند و یا از مواد الی فاضلابی تغذیه می کنند.

 

 

شناخت و معرفی انواع سوسک ها:

سوسک ها حشراتی از راستۀ Bacteria  هستند، تعداد 4500 گونه سوسک در جهان وجود دارد که حدود 30 گونه از آن ها با انسان و منازل شما در ارتباط اند و چهار گونه از آن ها جزء معروفترین آفت ها به شمار می آیند. یکی از انواع گونه  که شناخته شده ترین هم می باشد که طول آن ها در حدود mm 30 می باشد.

سوسک های آلمانی Blattela germanica  با اندازه ای در حدود mm 15  - سوسک آسیایی Blattela Asaninai  با اندازۀ مشابه با سوسک های Blattela Oriental با طول 25 mm قابل شناسایی اند. سوسک های گرمسیری معمولاً از لحاظ اندازه نسبتاً بزرگتراند که از این دسته می توان Carboniferous Archimylacris و Permian Apthoroblattina را نام برد که به بزرگی گونه های مدرن نیستند.

 تاریخچۀ تکامل سوسک ها :

 

Mantodea-Isoptera-Blattaria ترکیب این گونه ها  یا گونه های دیگر در علوم حشره شناسی  گونه های جدیدی را ایجاد می کند به عنوان مثال ترکیب گونه های بالا گونه ای به نام Dictyoptera را به وجود می آورد. شواهد موجود به شدت نشان می دهد که موریانه ها در تکامل واقعی سوسک ها تأثیر داشته هم اکنون نیز بسیاری از محققان به این نکته توجه دارند که موریانه ها یک epifamily از سوسک ها امروزی هستند .

Blatteria طبق اطلاعات تاریخی موجود به نام Blattodea هم شناخته می شود و اخیراً نام دوم اشاره به گروه های فسیلی بزرگتری دارد که شامل گروه های متعددی که به roches معروف هستند و با آن ها ارتباط  دارد اما این ها همان cockroache ها نیستند.اولین فسیل های این سوسک ها در دوران کرتاسه یافت شدند.

 رفتارشناسی سوسک ها:

سوسک ها در طیف گسترده ای در سراسر جهان در محیط اطراف مان زندگی می کنند. گونه های مختلف سوسک ها به آسانی با محیط  اطرافشان سازگاری پیدا می کنند اما اصولاً شرایط گرم داخل ساختمان  را ترجیح می دهند. گونه های گرمسیری محیط های گرم تر را نسبت به حتی محیط هایی با دمای متوسط ترجیح می دهند.

خارهای موجود در پاهای آن ها سنسورهای حسی آن ها به حساب می آید که مشاهدات موجود از حرکت آن ها روی شن یا شبکه سیم ها نشان داده که این سنسورها کمک به حرکت حتی روی سخت ترین زمین ها کرده که نشان دهنده ساختار پاهای رباتیک این حشره می باشد.

سوسک با استفاده از مدفوع شان یک مسیر شیمیایی به جا گذاشته و با انتشار ماده ای به نام فرمون در محیط باعث ازدحام جمعیت و نشانۀ آمادگی این حشرات برای جفت گیری می باشد. سوسک های دیگر با دنبال کردن این مسیرها آب و غذا را پیدا می کنند و محل پنهان شدن سایر سوسک ها را می توان از این طریق به راحتی شناسایی کنند، بنابراین سوسک ها با رفتارهای خاصی که نشانگر یک رفتار جمعی و گروهی است که از فعل و انفعالات ساده و فردی تاثیر می گیرد.

مطالعات صورت گرفته 50 سوسک را در یک ظرف با سه پناهگاه و ظرفیت هر کدام 40 عدد قرار دادند. مشاهده شد که سوسک ها در دو پناهگاه و در هر کدام تعداد 25 سوسک قرار گرفتند سپس ظرفیت هر پناهگاه را به بیش از 50 رساندند و سپس مشاهده شد که همگی به یک پناهگاه رفته و این تحقیق، توازن بین همکاری و رقابت موجود در یک گروه را نشان داده و مدل مورد استفاده در این پژوهش می تواند پویایی گروه های حیوانات و حشرات را نیز به ما نشان دهد.

سوسک در خارج از نور در تاریکی تغذیه و عملیات خود را بهتر انجام می دهند. استثنای عجیب و غریب تنها در سوسک های آسیایی است که جذب نور می شوند . یک تحقیق  دیگر نشان داده که سوسک ها بسته به دو عامل مسیر خود را انتخاب می کنند

·                   کجا میزان تاریکی بیشتر است؟ 

·                   چه میزان سوسک در آن محیط وجود دارد؟

تحقیقات به عمل آمده توسط دانشمندان اروپایی و آمریکایی از طریق ریز ربات هایی که تمام ساختار آن ها کاملاً شبیه به سوسک واقعی بوده و همچنین بویی که از خود منتشر می کنند کاملاً به یک سوسک واقعی شباهت دارد، صورت گرفته است.

علاوه بر این محققان دانشگاه توهوکو با آزمایشاتی روی این حشرات کشف کردند که آن ها قادر به تداعی بوی نعناع و وانیل به همراه شکر بوده و از این روش می توان برای جذب آن ها و به تله انداختن شان استفاده کرد . البته کلیه روش های پیشگیری 100% باید با نظر کارشناس صورت گرفته تا از مقاومت این حشرات جلوگیری شده و از طرفی ریشه کنی کامل صورت گیرد.

سوسک های آمریکایی حشرات نسبتاً بزرگی هستند که اکثر آن ها اندازۀ بندهای انگشت بوده و بعضی هم بزرگتراند. یکی از سنگین وزن ترین این سوسک ها سوسک استرالیایی می باشد که اندازۀ آن cm 9 و وزنی بیش از 30 گرم دارند که در مقایسه با سوسک های غول پیکر آمریکایی که از لحاظ اندازۀ  یکسان بوده ولی سنگینی آن ها به اندازۀ سوسک های استرالیایی نیست.

ساختار سوسک ها دارای بدن بسیار پهن و سر نسبتاً کوچکی هستند . آن ها با شرایط محیط خود را سازگار کرده و یا حتی ممکن است در بدترین شرایطی که حیوانات ابتدایی داشته اند هم زندگی کنند. بخش های تشکیل دهندۀ دهان آن ها در قسمت پایینی سر آن ها قرار دارد و شامل فکی برای جویدن می باشد. آن ها چشم های بسیار بزرگ و شاخک های بلند قابل انعطافی دارند که همانند آنتن عمل می نمایند. این گونه دارای یک جفت بال برای محافظت و استحکام و یک جفت بال در بالای قسمت غشایی بال های عقبی موجود می باشد.

در تمامی این چهار بال می توان شاخه و رگ های طولی را مشاهده کرد که هر کدام به چند رگ دیگر ختم می شوند. پاها بسیار محکم و دارای پنج پنجه در هر پا و نیز قسمت پایینی شکم شامل ده بخش می باشد.

 تخم ها و کپسول ها سوسک ها :

سوسک های ماده در قسمت انتهایی شکم خود قسمتی را برای نگه داری تخم ها دارند که سوسک های آلمانی ( ماده ) 30- 40 تخم را در این کیسه نگه می دارند که بسته بندی شبیه به فرانکفورتر داشته که این کیسه ootheca  نام دارد. این تخم ها در ابتدا یک پورۀ سفید رنگ بوده که به مرور زمان تحت تأثیر هوا پس از حدود 4 ساعت سخت تر و تیره تر می شوند.

سوسک های آلمانی  یا همان سوسک های ریز آشپزخانه 40 تخم را هم می توانند در کیسۀ خود نگهداری کنند و زمان رشد این تخم ها تا بالغ شدنشان 3 الی 4 ماه طول می کشد. طول عمر این حشرات یکسال می باشد. سوسک ها در طول مدت عمرشان بالای 8 کپسول تولید می کنند که اگر در شرایط مساعد محیط قرار بگیرند حتی 300 الی 400 تخم هم تولید می کنند اگر چه این ماده ها در طول مدت عمرشان فقط یک بار بارور شده و بقیه عمرشان را در استراحت به سر می برند.

مهمترین مسئله در بحث سمپاشی سوسک ها و مبارزه با این آفات سمپاشی تخم و کپسول سوسک ها می باشد که شرکت سمپاشی نگین دشت با استفاده از سموم سوسک کش قوی با برند معتبر خارجی و  از طرفی با بهره گیری از متخصصان آموزش دیده روش های مناسب در جهت سمپاشی سوسک ها را به شما ارائه می دهد.

فیزیولوژی سوسک :

 دستگاه گوارش سوسک 

سوسک ها بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می کنند . آن ها بیشتر در اطراف خانۀ انسان به خصوص در اطراف زباله ها و آشپزخانه ها زندگی می کنند. یکی از خصوصیات آن ها همه چیزخواربودن omnivorouse  آن هاست به جز گونۀ Cryptocercus که قادر به هضم چوب به دلیل عدم توانایی در هضم سلولز نمی باشند، اما با ایجاد روابط همزیستی با protozoans و باکتری ها هضم سلولز ممکن شده و می توانند کلیۀ مواد مغذی را استخراج کنند. نکتۀ جالب توجه آنکه این همزیست ها شباهت زیادی به موریانه ها داشته و تحقیقات به عمل آمده این شباهت را به شدت تأیید می کند.

 تنفس سوسک :

سوسک ها مانند سایر حشرات از طریق سیستم لوله ای به نام Tracheae  تنفس می کنند. این لوله ها به تمام مجاری بدن حشره به جز سر او متصل می باشد به همین جهت سوسک ها نیز مانند سایر حشرات برای تنفس خود وابسته به دهان و نای نمی باشند.

نحوۀ تنفس به این صورت است که وقتی میزان CO2 در لوله ها بالا می رود دریچه ها باز شده و CO2 از این لوله ها خارج شده وO2 به داخل راه می یابد. بر خلاف مهره داران که ورود و خروج CO2 وO2 از طریق خون صورت می گیرد و اکسیژن لازم را به سلول ها می رساند این سیستم لوله ای به طور کامل عمل ورود و خروجOو CO2 را انجام داده و عمل اکسیژن رسانی و خروج CO2 را به طور منظم انجام می دهد. این حشرات به دلیل عدم وجود ریه از این طریق تنفس می کنند ولی در گونه هایی با اندام های بزرگتر عضلات بدن به صورت ریتمیک حرکت کرده در معرض هوا قرار گرفته و این فرم دیگری از تنفس به شمار می آید.

 تولید مثل و تکثیر سوسک :

سوسک ها در هنگام جفت گیری ماده ای به نام فرمون در فضا منتشر کرده که آمادگی آن ها را برای جفت گیری هشدار می دهد. جفت گیری سوسک ها مانند سایر حشرات صورت گرفته سوسک نر اندام تناسلی خود را در تماس با ماده قرار داده  و این عمل صورت می گیرد . تعدادی از گونه ها به نام parthenogenetic هستند که بدون نیاز به نرها قادر به تولید مثل هستند.

شرکت سمپاشی نگین دشت با ارائه برنامه مدون  قبل از شروع فصل تخم ریزی سوسک ها ، هر ساله اطلاعات زمان مناسب سمپاشی را دراختیار مشتریان قرار داده تا در زمان های مناسب جهت پیشگیری، سمپاشی سوسک را در منازل انجام دهند و خانه خود را از ورود آلودگی حفظ نمایند.

مقاومت در مقابل سمپاشی:

سوسک ها یکی از حشرات سرسخت می باشند که برخی از گونه های آن به مدت یک ماه بدون غذا ، برخی دیگر 45 دقیقه بدون هوا و عده ای نیز به مدت یک ساعت در زیر آب غوطه ور می مانند. از طرفی توانایی این حشرات در برابر اشعه حتی از انسان ها نیز بیشتر بوده و حتی اثبات شده که چرخه سلولی آن ها در برابر اشعه تولید مثل و تکثر بهتری را خواهد داشت.

سوسک ها به عنوان یک آفت ، به صورت مشترک از انسان و حیوان تغذیه می کنند. این حشرات به دلیل انتقال بیماری و میکروب ، عامل خطرناکی برای انسان و محیط اطراف به شمار می آید. بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه ای را در نظر گرفته به عنوان مثال غذاهای خود را در ظرف های سر بسته قرار داده ، زباله های خود را در سطل های در بسته ، آشپزخانه را به صورت مکرر تمیز کرده و آب و جارو کنیم، هر گونه نشتی لوله ها را برطرف کرده ، درزهای بین کابینت ها ، لوله ها ، درها و پنجره ها را با موادی نظیر پشم شیشه و یا مواد قابل دسترس کاملاً بپوشانیم. این حشرات سه ماه بدون غذا و یک ماه بدون آب زندگی می کنند.

 سمپاشی سوسک :

در نظر داشته باشید بیشترین میزان مقاومت سوسک ها زمانی است که شما از سموم نادرست و نامعتبر به صورت مدام در منزل استفاده کرده و سوسک ها سوش های مقاوم ایجاد کرده و در نتیجه مراحل سمپاشی سوسک ها با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در هنگام مواجه با انواع سوسک ها جهت سهولت درامر سمپاشی و حفظ سلامت اعضای خانواده حتما با شرکت های مجاز سمپاشی تماس گرفته و از کارشناسان کمک بگیرید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 70
  • بازدید ماه : 154
  • بازدید سال : 907
  • بازدید کلی : 3,021